Wednesday, August 11, 2010

Punca-punca Remaja Lari Rumah (INDIVIDU)



1) pengaruh rakan sebaya
    -faktor ini sering dikaitkan di dalam masalah ini. Hal ini kerana, remaja mudah mendengar nasihat kawan- kawan berbanding ibu bapa. Golongan sebegini hanya inginkan keseronokan atau lebih tetap lagi mereka lebih suka berfoya-foya tanpa memikirkan implikasi setiap perbuatan mereka.

2)pegangan agama
   - kurangnya pegangan agama menyebabkan kta mudah terdedah dengan pengaruh luar sehingga terjebak dengan masalah lari dari rumah.faktor sebegini juga merupakan punca di mana remaja yang lari dari rumah tidak berfikir dengan sewajarnya sebelum membuat keputusan yang drastik dan hal ini akan mengakibatkan mereka sendiri.

3)cinta itu buta
    - setiap insan tidak akan lari dari perasaan sebegini, tetapi ianya harus mempunyai batas tertentu. Golongan remaja sering terpengaruh dan kesannya amat mendalam. Perasaan cinta yang mendalam terhadap TEMAN LELAKI mendorong perasaan remaja perempuan untuk berkorban demi cinta mereka. maka terjadilah kes remaja lari dari rumah hanya kerana mengikut teman lelaki.

4) pengaruh media massa
    - Media massa merupakan bahan ilmiah yang penting dalam menyumbang pelbagai maklumat kepada kita tidak kira di dalam negara mahupun luar negara. tetapi, penyiaran unsur-unsur barat yang kurang sihat seperti gaya hidup remaja disana, pergaulan bebas serta banyak lagi unsur-unsur negatif yang boleh mendorong remaja untuk melakukan tindakan yang tidak sepatutnya berlaku di kalangan mereka.

5) sahsiah diri
    - kemelut ini turut dikaitkan dengan sahsiah remaja itu sendiri. Ramai remaja ynag tidak mempunyai sikap tabah dan positif apabila menghadapi sesuatu kemelut yang melanda diri mereka. Remaja akan mudah sensitif apabila di tegur oleh ibu bapa sehingga sanggup melarikan diri dari rumah.

No comments:

Post a Comment